mj
Brakujący odcinek autostrady A1 do Katowic cały czas stanowi zagadkę. Wśród licznych pomysłów na jej dokończenie zakładano między innymi udział spółki Inwestycje Polskie, finansowanie bezpośrednio z środków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wiele wskazuje na to, że najbardziej realistycznym wriantem jest budowa drogi w oparciu o rozwiązanie koncesyjne. Obecnie Ministerstwo transportu prowadzi zaawansowane rozmowy na temat powołania spółki celowej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która mogłaby zająć się budową drogi, następnie zaś przejęłaby zarząd nad nią. Jak przekonuje wiceminister Rynasiewicz, MTBiGM ma już konkretny pomysł.
– Dokończenie autostrady A1 może się opierać na spółce specjalnego znaczenia. Jesteśmy już dosyć zaawansowani w pracach nad powołaniem tej spółki. Mamy już wstępną koncepcję teraz dyskutujemy o tym, jak racjonalnie rozłożyć koszty, aby nie obciążać nadmiernie użytkowników – powiedział Rynasiewicz, dodając, że jest to realny problem, od którego zależy sukces całego przedsięwzięcia. – Pytanie dotyczy tego, jak skonstruować montaż finansowy tak, aby uniknąć zbędnego przerzucania kosztów na użytkowników, gwarantując jednocześnie pewną stopę zwrotu. Budowa drogi przez spółkę celową wiąże się z takim ryzykiem, że może powstać trasa właściwie „dla nikogo”, jeśli przejazd nią będzie zbyt drogi. Uciekamy od takiego rozwiązania, chcemy zrobić to sensownie – tłumaczył Rynasiewicz dodając, że sprawa ta jest przedmiotem obrad komitetu stałego rady ministrów.
Wiceminister Rynasiewicz zaznaczył również, że projekt zaangażowania w budowę autostrady A1 Polskich Inwestycji Rozwojowych nigdy nie był poważnie rozważany. – PIR to dobre rozwiązanie dla gospodarki, polegające na zapewnieniu instrumentu finansowego, pozwalające na doprowadzenie do realizacji kolejnych inwestycji, które nie mogły by być zrealizowane w oparciu o obecnie dostępne narzędzia finansowe. Nie zapominajmy jednak, że istnieją również inne mechanizmy, z których możemy korzystać. Przy tak złożonych projektach warto brać pod uwagę różne rozwiązania, które dają możliwe szerokie pole manewru i uwzględniają realne czynniki decydujące o specyfice danej inwestycji – wyjaśnił Rynasiewicz, podkreślając, że decyzja dotycząca trybu, w jakim powstanie autostrada A1 zostanie podjęta jeszcze przed końcem bieżącego roku.
Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).