Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rynasiewicz: Rada Ministrów przygląda się koncepcji ukończenia autostrady A1

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

mj

Data publikacji:
21-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Rynasiewicz: Rada Ministrów przygląda się koncepcji ukończenia autostrady A1
Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister transportu (fot. Włodzimierz Włoch)
– Gdyby istniała możliwość sfinansowania budowy autostrady A1 z środków unijnych, nie wahalibyśmy się nawet przez chwilę. Niestety czas rozbudowy autostrad za pieniądze Unii skończył się, teraz z tego źródła finansowane są drogi ekspresowe i obwodnice miast – powiedział Rynkowi Infrastruktury wiceminister transportu Zbigniew Rynasiewicz, w czasie trwania Kongresu Infrastruktury Polskiej. Jak przekonuje poseł, konkretne rozwiązania dotyczące ukończenia brakującego odcinka autostrady A1 trafiła już pod obrady komitetu stałego rady ministrów.

Brakujący odcinek autostrady A1 do Katowic cały czas stanowi zagadkę. Wśród licznych pomysłów na jej dokończenie zakładano między innymi udział spółki Inwestycje Polskie, finansowanie bezpośrednio z środków Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wiele wskazuje na to, że najbardziej realistycznym wriantem jest budowa drogi w oparciu o rozwiązanie koncesyjne. Obecnie Ministerstwo transportu prowadzi zaawansowane rozmowy na temat powołania spółki celowej w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która mogłaby zająć się budową drogi, następnie zaś przejęłaby zarząd nad nią. Jak przekonuje wiceminister Rynasiewicz, MTBiGM ma już konkretny pomysł.

– Dokończenie autostrady A1 może się opierać na spółce specjalnego znaczenia. Jesteśmy już dosyć zaawansowani w pracach nad powołaniem tej spółki. Mamy już wstępną koncepcję teraz dyskutujemy o tym, jak racjonalnie rozłożyć koszty, aby nie obciążać nadmiernie użytkowników – powiedział Rynasiewicz, dodając, że jest to realny problem, od którego zależy sukces całego przedsięwzięcia. – Pytanie dotyczy tego, jak skonstruować montaż finansowy tak, aby uniknąć zbędnego przerzucania kosztów na użytkowników, gwarantując jednocześnie pewną stopę zwrotu. Budowa drogi przez spółkę celową wiąże się z takim ryzykiem, że może powstać trasa właściwie „dla nikogo”, jeśli przejazd nią będzie zbyt drogi. Uciekamy od takiego rozwiązania, chcemy zrobić to sensownie – tłumaczył Rynasiewicz dodając, że sprawa ta jest przedmiotem obrad komitetu stałego rady ministrów.

Wiceminister Rynasiewicz zaznaczył również, że projekt zaangażowania w budowę autostrady A1 Polskich Inwestycji Rozwojowych nigdy nie był poważnie rozważany. – PIR to dobre rozwiązanie dla gospodarki, polegające na zapewnieniu instrumentu finansowego, pozwalające na doprowadzenie do realizacji kolejnych inwestycji, które nie mogły by być zrealizowane w oparciu o obecnie dostępne narzędzia finansowe. Nie zapominajmy jednak, że istnieją również inne mechanizmy, z których możemy korzystać. Przy tak złożonych projektach warto brać pod uwagę różne rozwiązania, które dają możliwe szerokie pole manewru i uwzględniają realne czynniki decydujące o specyfice danej inwestycji – wyjaśnił Rynasiewicz, podkreślając, że decyzja dotycząca trybu, w jakim powstanie autostrada A1 zostanie podjęta jeszcze przed końcem bieżącego roku.

 


 

Biała Księga Infrastruktury powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury i została zaprezentowana po raz pierwszy 17 października 2013 roku na Kongresie Infrastruktury Polskiej. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Intermodal i logistyka

Chocian: Korolec musiał zawierać zgniłe kompromisy

Arek Kowalczyk 21 listopada 2013

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Intermodal i logistyka

Kontrolowany blackout? Czemu nie!

Arek Kowalczyk 29 listopada 2013

Nowi członkowie Stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5